Modernisere programvaren eller hele organisasjonen?

I følge Guus Krabbenborg er en vanlig felles tabbe, å implementere ny programvare basert på gammel forståelse. Han eksemplifiserer dette med å kjøre en 2CV vs. en Lamborghini, og som en mellomløsning sette motoren til 2CVèn inn i karosseriet til en Lamborghini. Les mer om dette i kapitlet (kapittel 4.) Vil du lese hele boken samlet, kan du bestille den her, eller sende inn skjemaet nederst på siden.

Som de fleste biler på veien i dag, er mange Enterprise Resource Planning- og Customer Relationship Management-systemer, ikke så nye lenger. Noen ganger er de til og med «gammeldags programvare». Og, disse CRM- og ERP-løsningene klarer rett og slett ikke å holde tritt med kravene fra den moderne arbeidsplassen.
Se for deg at din nåværende forretningsløsning ser ut som en Citroen 2CV. Husker du dem? De var som Frankrikes svar på VW Folkevogn. De er veldig søte og koselige. Men – de går ikke fort, har ikke noen sikkerhetsfunksjoner eller kan ikke integreres med noen av dine «gadgets». Og mens du kjører denne 2CV’en med en maksimal hastighet på bare 60 kilometer i timen, er du en stor fare på motorveien. Tenk på konkurrentene dine som kjører sine svære moderne ‘ERP- eller CRM-motorer’. De går i over 180 kilometer i timen, de kan bruke Bluetooth, lytte til musikk og sjekke vitale funksjoner med et tastetrykk. Lik det eller ikke, men de kommer stadig nærmere, og de kommer fra alle kanter.

Du forstår at du ikke kan vente mye lenger med moderniseringsprosessen. Så du starter å se deg om etter en moderne, rask og fleksibel bil som vil hjelpe deg å lykkes i dagens digitale tidsalder. Etter nøye analyse av markedet, velger du en flott Lamborghini. Men når forhandleren gir deg nøklene, spør du «Kan du sette 2CV-motoren i Lamborghinien?».

Ikke ta med gammelt tankesett

Tilbake til programvare-terminologien. De fleste selskaper implementerer sin nye programvare basert på gammel forståelse. Og de fleste av dem er ikke motivert til å modernisere forretningsprosessene sine for å tilpasse seg dagens forventning fra kunder. Viktigere (men ofte glemt), de bruker ikke nok tid på å motivere sine ansatte til å tenke og handle tilsvarende.
Så hva betyr dette? Det betyr at de har med seg alle sine gamle forretningsprosesser og rapporter til det nye systemet. Inkludert de gamle og «uvaskede» dataene. Og – sannsynligvis verst av alt – de tar med seg det gamle tankesettet om hvordan de skal behandle kundene sine, og de potensielle kundene.

Å oppgradere programvaren din uten å modernisere forretningsprosessene, ferdighetene og tankesettet til de ansatte, inkludert styret, kan bare føre til skuffelser i prosjektet. Eller verre!