Hvorfor digital transformasjon er viktig

Dette er det andre kapittelet i Transformasjonboken av Guus Krabbenborg. Vi blogger kapitlene hver for seg, og kapittel 1 finner du her . Vil du lese hele boken samlet, kan du bestille den her.

I dagens verden har kundene makten. Åpenheten til internett gir dem muligheten til å bytte til en alternativ leverandør, med bare noen få klikk.
Moderne kunder har store forventninger til områder som samfunnsansvar, ærlighet, proaktivitet, åpenhet, hastighet, tydelighet og kvalitet.

Presset for å levere en god kundeopplevelse er enda høyere ettersom enhver feil eller dårlig opplevelse raskt kan kommuniseres med kundeanmeldelser, via sosiale medier og nettsteder. En nylig studie om moderne kjøpsatferd (State of the Connected Customer, 2018), viser at «meg» og «nå» er de magiske ord i dagens kjøpsbeslutninger.

Andre interessante resultater fra denne studien:

  • 69% av de spurte, oppfatter kundeopplevelsen som like viktig som produktet eller tjenesten
  • 78% av bedriftskjøperne forventer den samme opplevelsen innen B2B som i deres private B2C-kjøp
  • 66% av bedriftskjøperne ønsker å kjøpe fra de mest innovative og fremtidsrettede selskapene

Når dere vurderer dette, spør dere selv: hvor god er «meg» og «nå» -opplevelsen dere tilbyr kundene i dag? Og, hvor gode er dere i forhold til konkurrentene?
For de fleste selskaper som setter kunder, potensielle kunder, medlemmer eller innbyggere i sentrum, er modernisering av forretningsprosesser og oppussing av interne tankesett intet mindre enn et avgjørende grep for å sikre en sunn fremtid!
Hvor lenge tror du at dere kan vente? Og kan du tenke deg noen andre prosjekter som er like viktige?

Transformasjonsboken er et hefte som består av disse kapitlene:

  • Hva er egentlig digital transformasjon
  • Hvorfor er digital transformasjon viktig
  • Hva om dere ikke lykkes i prosessen
  • Modernisere programvaren eller hele organisasjonen
  • Den vanligste årsaken til å mislykkes: gammel vin i nye flasker!
  • Hva er målene deres?
  • Kontroller følelsene, opprett en «red-print»
  • Kommunikasjon, kommunikasjon og kommunikasjon
  • Åpne for å eksperimentere?
  • De mest effektive endringer starter nedenfra og opp
  • Kompetanseutfordringen
  • Som leder er du en rollemodell. Klar for det?
  • Hva er ditt ansvar i digitaliseringsprosjektet?