Hva om dere ikke lykkes?

Kapittel 3 i Transformasjonsboken, forteller deg, hva du risikerer å miste, om du ikke digitaliserer. Vi du lese hele boken samlet, kan du bestille den her.

Gode ledelsesspørsmål å alltid stille er «Hva om vi ikke gjør noe?» «Hva skjer hvis vi venter?»
Dette er kjent som RODN – eller «Result of Doing Nothing». Et motsatt tankesett til den velkjente ROI – eller «Return on Investment».
Hva kan du forvente hvis du ikke gjør noe? Hvis du bare venter og ser. Eller enda verre – hvis initiativet ditt til å transformere uventet vil mislykkes?
Vi har ikke krystallkuler slik at vi kan forutsi fremtiden nøyaktig. Det vi imidlertid kan gjøre, er å handle etter det vi allerede vet.

Moderne kunder foretrekker å kjøpe fra selskaper som er

  • Åpne og transparente i prosessene
  • Lett tilgjengelige
  • Tilbyr innovative tjenester
  • Leverer raskere enn konkurrentene
  • Setter kunden i sentrum for det de gjør

Enkelt sagt – det er vanskelig, eller til og med umulig, å oppnå alt det ovennevnte uten riktig kundefokus, kultur og tankesett i organisasjonen din, den rette forretningsmodellen, og til slutt, uten å ha riktig IT-plattform og verktøy.
Hvis du fortsetter å utføre dine nåværende virksomhetsforløp (prosesser og teknologi), basert på tradisjonelle eller til og med gamle tankesett, kan det til slutt føre til færre kunder, mindre inntekter, en synkende relevans for din virksomhet i markedet og tap av ansatte og kunder som søker etter et moderne sted å jobbe og/eller gjøre forretninger.
Ikke akkurat en positiv visjon for fremtiden, eller?