Digital transformasjon – ha tydelige mål

Hva er målene deres?

Det sjette kapitlet i Transformasjonsboken gir deg noen enkle råd om hvem som bør være involvert når dere definerer målene for digitaliseringsreisen.

Et digitalt transformasjonsprosjekt kan hjelpe dere å bruke moderne teknologi for å legge til rette for en bra kundereise. Og for å sette kundene dine først i alt du gjør. Men hva sier det om de spesifikke forretningsmålene for deres eget digitale transformasjonsprosjekt?
Svaret på det spørsmålet avhenger sterkt av personen eller rollen i organisasjonen som er tildelt prosjektansvaret. Et eksempel. Nyere undersøkelser viser at finansdirektører har en sterk preferanse for å bruke digitale transformasjonsprosjekter primært for kostnadsbesparelser, med lav prioritet av kundeopplevelsen.
Med dette i bakhodet, er det fornuftig å tenke seg godt om før du ferdigstiller de forretningsmessige målene for ditt digitale transformasjonsprosjekt. Og å utnytte organisasjonens mangfold for å få så mange forskjellige synspunkter som mulig med i denne prosessen.
Den beste måten å få fokus fra hele organisasjonen på, er å koble målene for prosjektet ditt til den overordnede forretningsstrategien. Med forståelsen av at det ikke bare er enda et IT-prosjekt.
Praktiske råd: gjør målene dine så SMART (spesifikke, målbare, attraktive, relevante og tidsriktige) som mulig. Og hold temaet og meldingene så enkle som mulig. Det er her markedsavdelingen din virkelig kan skinne.
Hvorfor ikke involvere organisasjonen din til å komme med et tiltalende prosjektnavn for å holde engasjementet på topp?
Ikke glem – hvis hver enkelt ansatt ikke kan forklare målene for dette prosjektet for vennene sine eller familiene sine hjemme, setter du resultatet i fare.

Her er alle kapitlene i Transformasjonsboken: