Digital transformasjon – den vanligste årsaken til å mislykkes

Gammel vin i nye flasker….

Kapittel 5 i Transformasjonsboken handler egentlig om at man må gå «all in» når man bestemmer seg for å digitalisere. Når du flytter til skyen, må du belage deg på å ikke bare oppdatere systemet, men sannsynligvis også tilpasse samtlige prosesser.

Den vanligste årsaken til at digitale transformasjonsprosjekter mislykkes, er å overføre alle eksisterende forretningsprosesser, utdaterte rapporter, grunndata og den gamle måten å tenke på, fra en lokal installasjon til skyen.
Å fortsette å bruke de gamle prosessene og den tradisjonelle tankegangen etter å ha bestemt seg for å bli «digital», er det samme som å ha gammel vin i nye flasker.
En stor endring som digital transformasjon koster mye penger, tid og energi. Hvis du ikke planlegger å tilpasse alle prosesser, kultur og tankesett, holder du deg innenfor komfortsonen din, mens du prøver å formidle til omverdenen at du er et fremtidsrettet og innovativt selskap med skinnende nye IT-verktøy.
Men for å være helt ærlig kommer ikke dette til å hjelpe deg med å nå de forretningsmessige målene. Eller å gjøre deg til et bedre og mer attraktivt selskap i øynene til dine nåværende og potensielle kunder. Likevel forventes dette å være det neste trinnet for de aller fleste av ERP- og CRM-brukere over hele verden.
Det avgjørende spørsmålet er: Hva vil du være? Er du fornøyd i komfortsonen din og vil du fortsette den samme veien? Eller vil du ta et stort skritt fremover ved å sette kundene først i alt du gjør?

Vil du lese hele Transformasjonsboken samlet, kan du bestille den her: