Følg oss på Facebook
LinkedIn

Hvordan gjøre salgsteamet mer effektivt?
2 tidstyver du kan gjøre noe med.

Det er som regel alltid rom for forbedringer i det vi holder på med, også innen salg.  Innen salg finnes det to tidstyver vi skal være klare over; multitasking og aktiviteter som ikke er salgsrelaterte. Skal du øke produktiviteten i salgsteamet ditt, kan det tenkes at du må endre måten salgsteamet jobber på.  
Tidstyv 1: Multitasking
Multitasking innebærer å håndtere flere oppgaver og aktiviteter samtidig, og mange føler seg svært effektive når de multitasker.
Oppsiktsvekkende for disse, men forskning har vist at multitasking tvert om er ganske ineffektivt. De fleste av oss er rett og slett ikke særlig gode til å sjonglere arbeidsoppgavene våre (selv om de fleste av oss tror at vi er det), og så mye som 40% av tiden vår blir skudslet bort når vi hele tiden blir avbrutt i  det vi holder på med.

Tidstyv 2: Ikke-salgsrelaterte-oppgaver
Den andre tidstyven blant selgere er utførelse av ikke-salgsrelaterte opppgaver som f.eks. internrapportering, møteplanlegging, reiser osv.  I snitt har det vist seg at selgeren bruker kun 22% (!) av arbeidsdagen sin på oppgaver knyttet direkte til salg.

En åpenbar løsning for å få et mer effektivst salgsteam er å tilby selgerene et godt og funskjonelt salgsverktøy. Med et pålitelig salgsstøttesystem, har selgerene hele tiden oppdatert informasjon samtidig som systemet hjelper til med til å prioritere arbeidsoppgavene. Med denne støtten  får selgerne til  å håndtere flere prosjekter,  og kan ta bedre og raskere beslutninger. På slutten av dagen tar hvert salg kortere tid, og effektiviteten er dermed økt.

Det finnes mange gode crm-løsninger på markedet i dag, for store og små salgsorganisasjoner. Har du råd til å ikke finne det beste salgsstøtteverktøyet for din bedrift?
 
Kontakt oss gjerne. Mail eller telefon 913 24 843 til Jon Fromreide